|SELECT LANGUAGE YOU WANT TO READ/Turkey News Agency Internet Newspaper||OKUMAK İSTEDİĞİNİZ DİLİ SEÇİNİZ/Türkiye Haber Ajansı İnternet Gazetesi|

İslam Mîmârîsi Nasıl Olmalı
  • Reklam
Prof. Dr. M. Kutluk ÖZGÜVEN

Prof. Dr. M. Kutluk ÖZGÜVEN

İslam Mîmârîsi Nasıl Olmalı

26 Haziran 2020 - 03:46

İnsanların inanç, düşünce, bilgi, yasa, kültür, aile, siyaset ve toplumsal yaşam bütünlüğü,  kitabımız Kuran-ı Kerim'de din olarak adlandırılmaktadır. Din,  yaşamın her alanını belirleyen meşru çerçevedir. Bu din Hak Din İslam olabileceği gibi değiştirilmiş ya da imal edilmiş karma dinler, örneğin Amerikan Yaşam Tarzı, Avrupa Değerleri, Hindutva ya da çağımızda Müslümanlara dayatılan Batıyataparlık da olabilir.

Din yaşamın her alanını belirliyorsa, yaşamın büyük bölümünün geçtiği evler, konutlar, ofisler, iş ve yaşam merkezleri, kısaca mimari de bundan ayrı tutulamaz. İç dekorasyon, mimarlık ve hatta kentsel tasarım, dînîdir. Bunlar belirli inançlara, ilkelere, felsefeye, düşüncelere, sanat ekollerine bağlıdır, dînîdir. Ve mimarinin bağlı olduğu bu temel, batıl bir dindir.

Ardeko bâtıldır, Neoklasiklik bâtıldır, Modernizm bâtıldır, Bauhaus bâtıldır, Yapısalcılık bâtıldır, Brutalizm bâtıldır. Bunlar kendi batıl felsefe, inanış, varsayımlarına dayalıdır. Mimarlığın dîni olmaz diyenler bilmezler; bu ekollerin hepsi inanç temellerine dayalıdır.

İki milyara yaklaşan Müslümanlar ve 85 milyonluk Türk vatandaşları bu İslamkarşıtı odalarda, ofislerde, konutlarda, binalarda yaşarlar. Sembolleri, açıları, görünüşleri, işlevleri islamsızlaştırma yönelimlidir. Bu nedenle Mimarlık mesleğinde inançlı Müslümanların önemli konumlarda, fakültelerde ve odalarda yükselmesine izin verilmez. Müslümanı daha doğduğu evden, mekândan dönüştürmek önemlidir, onlar için.

Müslüman mîmari, tarihsel, geleneksel, kubbeli, duvar süslü mü demektir?

Müslüman mîmarinin üç ilkesi olmalıdır. Bunlar, Kuran uyumluluk, SünnetUllah uyumluluk ve İlâhi estetiktir.

Kuran uyumluluk, yapılan yapının, mekânın, kentsel tasarımın ayetlerde emredilen ve tavsiye edilenle uyumu, yani Allah rızasına uygun olmasıdır. Bunlar Hammurabi yasalarındaki gibi mimâriyle ilgili basit maddeler değil, bir araya getirildiklerinde ortaya çıkan ilkelerdir. Cenab-ı Allah ayetlerinde, mahremiyetten, adâletten, aile yapılarından, yaşamda neyin önemli olduğundan, yardımlaşmadan, iktisattan, yemekten, uykudan, dinlenmeden, estetikten ve pek çok  mimariye ışık olacak konudan bahsetmiştir. Mimarlık bunlar etrafında yeniden ele alınır.

SünnetUllah'la uyumluluk, Allah'ın yarattığı doğa yasalarıyla, tabiatla, yeryüzüyle, canlılarla, çevreyle, ekolojiyle, ekosistemlerle, güneş enerjisiyle, rüzgarla, verimli tarımla uyumluluktur. Müslüman tasarım, mimarlık ve kent planı, kendi kendine yeterli, doğayı kirletmeyen, enerjisini kendi üreten, kentsel tarımını yapan modeldir. İnsanları, toplumları köleleştiren, uzaklarda üretimin yapıldığı, faiz bankacılığına dayalı, doğayı kirleten, insanları vahşileştiren kölelik sisteminin tersidir.

Üçüncü konuysa Allah'ın yarattığı estetik ve işlevsellikle uyumdur. En büyük mîmâr, âlemleri yoktan yaratan Allah'tır. Onun yaratması hem görkemlidir hem sâdedir. Dağlar, ormanlar, göller, bitkiler, ovalar, vâdiler çok güzeldir. Allah ol derse olur ama bunları bizim de bugün kısmen anladığımız Altın Oran, özdönüşüm, fraktal matematik, e sayısı, pi sayısı gibi yapı taşlarıyla yaratılmıştır ki taklid edebilelim. Estetiğimizin Allah'ın dağları, tepeleri, atolleri, fiyordları, peri bacaları, travertenlerini taklit etmesi yine Allah'ın izniyle elde ettiğimiz bugünkü bilgimizle ve teknolojimizle artık mümkündür.

Dolayısıyla Müslüman Mîmârî, bâtıl ilkelere göre oluşturulmuş yapılara, tarihi geleneksel fasadlar, önyüzler eklemek değildir. O, sahtedir. Tıpkı Batıyatapar kafa yapısındaki birinin kendine Müslüman görünümü vermesi gibidir.

Müslüman Mîmârî, eski kubbelerin tekrarı değil, Kuran ilkeleriyle, ruh ve toplum yapısıyla, doğa ve iktisatla uyumlu, Allah'ın yarattığı estetikte organik yapılardır. Dıştan yeryüzü şekillerine benzer, içinde kentsel tarım yapılır, yüzeyleri enerji toplar, sıfır atık verir, insanın mahremiyetini ve şerefini korur, aile yaşamına uygundur.

Yeni Müslüman medeniyetimizin mîmârîsi ve kent tasarımı, düşünce ve eylemimizi birleştiren, görünür, somut bir unsuru olacaktır.

 

Prof. Dr. Muttalip Kutluk ÖZGÜVEN

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar